Jdi na obsah Jdi na menu

Procvičování učiva

1. 10. 2019
  1. Podtrhni veškerá přídavná jména v textu, vypiš je a urči u nich druh. /13b

 

Ještě nebylo mistrovství dohráno a již byly cizí noviny plné zpráv o Klapzubových hoších. Zpravodajové velkých sportovních evropských listů rozjížděli se do Prahy, aby spatřili onen zázrak zeleného trávníku, a k chudé chalupě v DolníchBukvičkách se trousili všelijací neznámí páni v regálech a čepicích, kteří starému Klapzubovi nabízeli zápasy v cizině. Klapzuba je vyslechl, vytáhl ze stolu Pečírkův kalendář a poznamenal si, co mu každý z těch pánů slíbil.

 

 

  1. Od uvedených podstatných jmen utvoř přídavné jméno: /4b

 

telefon→ ____________________ seznamem       Karel → ____________________ meč

kámen→ ____________________ mostu             havran → ____________________ křik

 

  1. Převeď do čísla množného: /6b

 

maličký trpaslík →_________________________blízký příbuzný →_________________________

pražský obyvatel →_________________________český básník →_________________________

spisovné slovo → _________________________dobrý učitel →_________________________

  1. Doplň i/í, y/ý nebo a, urči druh přídavného jména. /10b

      

vepřov__ řízek

 

Novákov__ děti

 

Zátopkov__ výkony

 

malířov__ díla

 

filmov__ seminář

 

léčiv__m__ prameny

 

ryz__ zlato

 

otcov__ hodinky

 

kauza Čap__ hnízdo

 

Žižkov__ stoupenci

 

 

  1. Doplň pád, číslo, rod a vzor u uvedených přídavných jmen. /8b

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  

s novými přáteli

 

 

 

 

všedním dnu

 

 

 

 

velkolepých plánů

 

 

 

 

drzé spolužačky

 

 

 

 

 

  1. Rozhodni, zda jsou věty pravopisně správně, pokud ne, chyby oprav. /10b

 

Mnohé Husovy názory nás ještě dnes překvapují. ANO - NE

Rychlý číšníci se proplétali mezi stoly. ANO - NE

Hovězí maso jsem v mládí vůbec nejedl. ANO - NE

Nebyly tu náhodou Vaškovi sestřičky? ANO - NE

Vždy jsem věřil svému dědečkovy. ANO - NE

Krokovy dcery se jmenovaly Kazi, Teta a Libuše. ANO - NE

Dívky seděly pod rozkvetlýmy bezi.ANO - NE

Večer bude mezi kůly nataženo drátěný pletivo. ANO - NE

Líbily se ti Jindřichovi koncerty?ANO - NE

Ke Kryštofovy nikdy nepůjdu.ANO - NE

 

 

  1. Práce s textem. Odpověz na otázky a–d, které se vztahují k textu.                 /11b

 

Jezinky mají velký nedostatek malých chlapečků. Z chlapečků pak dělají ohnivé trpaslíky. Jenomže s jelenem se zlatými parohy nebyla rozumná řeč, a když jim nechtěl vydat Smolíčka do učení dobrovolně, přitáhla jednoho dne před večerem celá horda jezinek se samopaly, oblehla jejich chýšku a rozpoutala se ukrutná bitva. Jelen se zlatými parohy vystrčil honem z jediného okénka kulomet a Smolíček mu podával náboje. „Tumáš druhý náboj a střílej!“ Zasažené jezynky zasyčely jako píchlá pneumatika a rosplynuli se na zelený bahení čmout, ze kterýho jsou vylysované.

  1.  

       a. Podtrhni v textu přímou řeč. /1b

  1. Urči počet vět u ztučněného souvětí. /1b                       
  2. Vyhledej a vypiš z textu: /4b
    1. spojku →   ___________________ c. vlastní jméno    _____________________________
    2. číslovku →  _________________________ d. 3 slovesa v minulém času    ___________________
  3. Podtržené souvětí přepiš bez pravopisných chyb. /5b

 

  1. Doplň chybějící interpunkci (tečky) u řadových číslovek.                                    /5b

 

Pepíček ze III A začal číst na 39 straně. Karel IV měl 11 dětí, nejznámější z nich byli 2 čeští králové. V 1 minutě dal 2 branky. Petřínská rozhledna je asi 65 m vysoká. 11 11 1918 skončila první světová válka.

 

  1. Utvoř slovesné tvary podle zadání.                                                                                 /6b

 

vyrobit (1. os, mn.č., rozk. zp.) → _________________     odpovědět (2. os, j.č., rozk. zp.) →       ____________________

hájit (3. os, mn.č., podm. zp.) →    _________________    lesknout (1. os, j.č., ozn. zp., min.) → ____________________

vidět (1. os, j.č., ozn. zp., min.) →  _________________     žehlit (3. os., j.č., ozn. zp., přít.) →      ____________________

 

 

  1. Převeď výchozí text do minulého času. Věty přepiš.                                              /4b

 

               Dvě dívky z naší školy se hlásí na gymnázium. Přijímací zkoušky z českého jazyka jsou obtížné. Všichni z naší třídy jim držíme palce. Jsou šikovné, určitě to zvládnou!

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Doplň správný tvar slova od uvedeného slova v závorce.                                  /13b

 

 

Navštívil ho s jeho __________________ (4) kamarády. Čí chleba jíš, __________________ (ten) píseň zpívej. Kdo jinému jámu kopá, sám do __________________ (ona) padá. Držíme __________________ (oni) palce. Obličej se __________________ (on) rozzářil radostí. Šest děleno __________________ (2) jsou tři. Dal __________________ (já)  svou sbírku známek. __________________ (Ty) vždy všichni pomohou. Rád vzpomínám na chvíle strávené s __________________ (ona). Drž se __________________ (obě) rukama. Dům se __________________ (3) stranami byl moderní. Dobří učitelé jsou ti, _________________ (který) umí vždy pomoci. S ___________ (my) jsi v bezpečí.

 

  1. Práce s textem. Odpověz na otázky a–d, které se vztahují k textu.                 /7b

Na našich kopcích není pohyb vždy tak bezpečný, jak by jeden čekal, a proto pojedeš-li do hor v zimě, budeš muset dbát pokynů horské služby. Letos se stala již 138. nehoda.

  1. Z poslední věty textu vypiš základní skladební dvojici. /1b

 

 

  1. Zakroužkuj, které z následujících tvrzení o textu je pravdivé. /1b

a)text čtenáři poskytuje důležité informace o horách

b)text čtenáři něco přikazuje a zároveň ho varuje

c)text čtenáři něco zakazuje

d)text se snaží čtenáře pobavit

 

  1. Číslovku řadovou správně přepiš slovy. /1b

 

  1. Vypiš všechna podstatná jména rodu ženského vzoru žena. /4b

 

 

  1. Práce s textem. Odpověz na otázky a–b, které se vztahují k textu.                 /6b

 

Tedy tenkrát mně vojáci ukázali ten šifrovaný dopis i anonymní udání. Poslouchejte, já nejsem žádný grafolog, ale na první pohled jsem si řekl, to jsem blázen, vždyť to oboje psaníčko vypadá jako z jedné ruky. To anonymní udání je sice psáno tužkouvětšina anonymních udání je totiž psána tužkou; ale to se dalo poznat, že ten špión i ten udavač je jedna ruka.

 

  1. Čapek, Povídky z druhé kapsy, upraveno)

 

 

 

  1. Urči z nabídky pořadí slovních druhů, které odpovídá podtržené větě v textu. /1b

a. spojka – zájmeno – podst. jm. – spojka – zájmeno – podst. jm. – sloveso – číslovka – podst. jm.

b. spojka – zájmeno – příd. jm. – spojka – zájmeno – podst. jm. – sloveso – podst. jm. – podst. jm.

c. předložka – zájmeno – podst. jm. – spojka – zájmeno – podst. jm. – sloveso – číslovka – podst. jm.

d. spojka – zájmeno – podst. jm. – předložka – zájmeno – podst. jm. – sloveso – číslovka – podst. jm.

 

Vypiš z textu alespoň 5 zájmen. /5b